Leren zichtbaar maken
In 2016 zijn we begonnen met 'Leren Zichtbaar Maken'. We waren op zoek naar een manier om de kinderen meer te betrekken bij hun onderwijs. Ze moesten zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor hun eigen prestaties, hun eigen groei.
Professor John Hattie, gerenommeerd onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland, geeft daarvoor veel waardevolle aanwijzingen, gebaseerd op een omvangrijke database met onderzoeksgegevens van over de hele wereld. De uitkomsten van zijn meta-analyses laten ons op een andere manier kijken naar ons onderwijs, professionele ontwikkeling en opbrengsten.
Zijn belangrijkste adviezen voor leraren zijn:
- Kijk naar je lesgeven door ogen van de leerling.
- Help leerlingen hun eigen leraar te worden.
Wij hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan:
- doelen zichtbaar maken voor leerlingen
- effectieve feedback geven
- de leerkuil
- voortoetsen
Voor meer informatie: klik op Leren Zichtbaar Maken
Een mooi artikel over onze school: deze stond in de 'Sprekend Laurentius', het personeelsblad van de Laurentius Stichting.
artikel leren zichtbaar maken